East Coast


Ve Waioře se téměř nezdržíme, pokračujeme severovýchodně dál po pobřeží směrem ke Gisborne. Krajina je malebná, méně obydlená a připadá nám více suchá než jinde. Ve vesnici jménem Nuhaka opouštíme statní dálnici a dále pokračujeme po pobřeží na poloostrov Mahia Peninsula. Naskýtá se nám pohled na oceán s velkými vlnami, v dálce se oparem probíjejí bílé útesy poloostrova. Vodní tříšť na hřebenech vln zdobí duha vytvářená paprsky slunce zapadajícího za obzor. Chvilku se kocháme a pozorujeme surfaře na pláži pokryté tmavými kamínky. U vesničky Opoutama nacházíme pěkné zákoutí k přenocování. Jsou zde toalety, dokonce s tekoucí vodou a palouček porostlý travou hned u moře, oddělený od pláže živým plotem z borovic. Nejsme dost opatrní a do dodávky nám nalétá několik desítek komárů, které se snažíme povraždit, než se uložíme ke spánku. Smějeme se tomu, jak naše počínání musí vypadat zvenčí, s čelovkami na hlavách honíme komáry po autě sem a tam a snažíme se je pobít. Naštěstí široko daleko nikdo není. Ráno snídáme na pláži a pak se vydáváme blíže prozkoumat poloostrov. Nejprve míjíme několik kilometrů dlouhou písečnou pláž na šíji, kterou pak přejíždíme na druhou stranu. Pokračujeme po zátokami rozeklaném, skalnatém východním pobřeží poloostrova. Je pěkné slunečné počasí, tmavé skály omývané příbojem hezky kontrastují se zelenou trávou, lesy a tyrkysově modrou oceánu.

East Coast
Nocleh na East Cost
Po bitvě
East Coast
Vracíme se stejnou cestou na státní dálnici č. 2 a pokrčujeme na sever do Gisborne. Přímo u města míjíme malé vnitrostátní letiště, jehož jedna runway je v polovině přeťatá železniční drahou, bohužel je oplocené a nám se nepodaří dostat se natolik blízko, abychom si tento zázrak prohlédli. Protože jsme po delší době ve větším městě, doplňujeme tenčící se zásoby. V neposlední řadě se procházíme po malebném městečku s několika zajímavými skulpturami v ulicích a na pobřežní promenádě, mimo jiné velkým totemem severoamerických indiánů. Gisborne leží v zátoce, kterou James Cook navštívil při své první objevitelské plavbě, aby zde načerpal zásoby. Díky nedorozumění při uvítání maorskými obyvateli, kteří byli pobiti, byl nucen okamžitě odplout bez zásob. Nazval jí proto, Poverty bay (zátoka chudoby). Na nábřeží je Cookova socha stojící na stylizovaném globu, na kterém jsou vyznačeny jeho tři objevitelské plavby včetně stručných dat. Dovídáme se, že obeplul zeměkouli celkem 3x dokola a díky svému vědeckému pojetí expedic (James Cook byl uznávaný kartograf, navíc se s ním plavila celá řada dalších vědců) vyplnil poslední bílá místa na mapách světa. Některé mapy byly natolik přesné, že byly používány ještě ve 20. Století. Poslední plavba se mu stala osudnou, neboť kvůli poškození a nutné opravě jedné z lodí byl donucen k návratu na havajské ostrovy, kde byl dříve přijat s otevřenou náručí jako ztělelsnění boha. Neboť dorazil právě v čase svátku Havajanů, který takový příchod oslavoval. Bohužel podruhé přijel v nepravý čas, kdy zjevení tohoto boha znamenalo spíše pohromu a byl díky tomu zabit. Na večer navštěvujeme pláž, kde chvilku obdivujeme umění kiteborderů, kteří se táhnuti svými draky prohánějí v příbřežních mělčinách. Potom dáváme Gisborne sbohem, pohledem z vyhlídky nad městem. Je odtud možné přehlédnout přístav, město a celou zátoku Poverty bay. Severně od Gisborne je několik pláží obklopených luxusními sídly, ale dále začíná osídlení řídnout. Podle nově vydaného zákona pro oblast East coast, je možné podél pobřeží kempovat pouze s „self cointained“ certifikovanou dodávkou, tzn.: vybavenou toaletou a nádrží na odpadní vodu, navíc platným povolením. Nic z toho nemáme a tak se raději, když padne noc, uchylujeme do kempu v Tolaga bay. Po delší době máme k dispozici elektřinu, nemile nás překvapí, že přestal fungovat jeden z našich notebooků.

Kolo z bambusu

Totem severoamerických indiánů
James Cook
Dřevořezba: Cookovo setkání s Maory
Zeď pokrytá kachlíky vyzdobenými školními dětmi
Zeď pokrytá kachlíky vyzdobenými školními dětmi
Kitebordeři
Opět se budíme do slunečného rána, navzdory poměrně čerstvému větru je teplo. Hned u kempu vybíhá do moře historické molo. Stavba dlouhá 660m, dokončená v roce 1929 z důvodu nedostatečné přepravní kapacity malých člunů, přepravujících zboží (převážně ovčí vlnu) přes příbřežní mělčinu a příboj na lodě s velkým ponorem kotvící v hlubších vodách. Stavba trvala dlouhé čtyři roky, neboť několikrát silná bouře a divoké moře stavbu téměř úplně zničily. Nakonec se dílo přece jen zdařilo, mnoho let sloužilo svému účelu a my máme nyní možnost obdivovat tento technický monument a vítězství ducha nad hmotou. Procházíme se po mole a na jeho konci si dáváme malý piknik, kolem poletují racci a čekají, zda nám neupadne nějaký ten drobek. Cestou zpět obdivujeme úlovek jednoho z rybářů lovících na molu, kterému se do jeho pasti podařilo chytit pořádnou langustu. Ještě se jdeme podívat na molo z vyhlídky na útesu nad ním, a když už se vyšplháme až sem, pokračujeme dále po hřebenu, a z další vyhlídky spatříme Cook Cove. Zátoku, ve které Cook konečně načerpal zásoby pitné vody a potravin po svém prvním neúspěšném vylodění v nynějším Gisborne.

Molo v Tolaga bay
Molo v Tolaga bay
Molo v Tolaga bay 
Cook´s Cove
Pak nasedáme do auta a putujeme dále na sever. Vesnice kolem cesty mění svůj ráz, v této oblasti je největší koncentrace maorských obyvatelů na celém Novém Zélandu. Je vidět, že jsme daleko od turisticky atraktivních destinací, a že se v této oblasti žije trochu jinak. Všechno je takové trochu ošuntělé, oprýskané, zarostlé a obyčejné, ale nám se tu možná právě proto líbí. Oproti tomu co jsme viděli jinde na Zélandu je tento kraj evidentně chudší a žije si svým vlastním životem. Občas vidíme Maora na koni prohánějícího se po pláži, scenérie jak vystřižená z přebalu našeho starého průvodce Lonely planet. Zastavujeme na několika místech, kde byla kdysi zbudována velká mola, pro nakládání zboží. Jsou to malebná zákoutí, jejichž doba největší slávy je dávno ta tam, z mol, která jistě unesla desítky tun, zbyla jen ztrouchnivělá kostra. U mola v zátoce Tokomaru bay je velký komplex starých mrazírenských dávno opuštěných budov. Působí trochu strašidelně, což evidentně nevadí početné Maorské rodince obývající jednu z nich ležící trochu stranou, křovím a travou zarostlého komplexu. Na mapce východního pobřeží, získané v lokálním info centru, kde jsou zakreslené různé zajímavosti, nás mimo jiné upoutá nápis „big waka in paddock“. Marně si lámeme hlavu, co že to ta „waka“ může být a tak v Tikitiki odbočujeme, abychom to zjistili. Chvilku bloudíme mezi pastvinami na pobřeží, ale nakonec jí spatříme. Waka je velká maorská válečná kanoe, bohužel se díky oploceným pastvinám nedostaneme do její bezprostřední blízkosti, navíc se z příkrovu těžkých nízkých mraků začíná snášet jemný hustý déšť. Opouštíme pobřeží, abychom překonali pohoří dělící nás od zátoky Bay of Plenty. Jen co vjedeme do hor, déšť se místy mění v pořádný liják, přestává, až když znovu dosáhneme pobřeží na opačné straně výběžku East Cape.
Molo v Tokomaru bay





Krajina kolem vypadá jako bohem zapomenutá země a mě se vybaví film Whale Rider, který se skutečně nedaleko natáčel. V Te Araroa odbočujeme z hlavní dálnice (která nejvíce ze všeho připomíná naší okresku 2 kategorie, jen s tím rozdílem že se po ní dá jet 100km v hodině a všechny zatáčky, které se v této rychlosti projet nedají, jsou označeny tabulkou s přiměřenou rychlostí) a pouštíme se po klikaté stěrkové cestě lemující pobřeží směrem na East Cape (nejvýchodnější výběžek NZ) jestli doposud byla krajina kolem bohem zapomenuté místo, přirovnání pro tyto končiny se bude hledat tězko. Po levé straně máme nekonečný rozbouřený oceán, který je vystřídán pláží obklopenou písečnými dunami, a pásem pastvin končících v neprostupné džungli větrem pokroucených stromů pokrývajících svahy poměrně vysokých hor. Občas dosahují hory až na samotný břeh, tam se silnička zakusuje do jejich úbočí a je ještě mnohem užší a klikatější než před tím. Na konci, kde se krajina trochu otvírá je u paty kopce, na kterém stojí maják, (náš cíl, máme v úmyslu na něj ráno vyšplhat a pokochat se východem slunce přímo z oceánu) malé parkoviště, na kterém je zakázáno kempovat. Vracíme se kousek zpět po cestě a parkujeme dodávku, nedaleko od ní, schovanou za jakousi haldou. Venku opět začíná pršet a fouká poměrně silný vítr, hluk příboje na útesech, kousek pod námi, je dobře patrný i přes bubnování deště na střechu. Ráno je bohužel zataženo a tak si oproti původnímu plánu trochu přispíme. Poté se přesouváme na parkoviště a zdoláváme kolem 700 velkých stupňů vedoucích k majáku. Oblačnost se mezitím protrhá a nám se naskýtá znamenitý rozhled z nejvýchodnějšího cípu NZ.

Cesta na East Cape
Maják na East Cape
Maják na East Cape
East Cape

Vracíme se zpět do Te Araroa kde je poblíž školy prastará Pohutukawa, rozložitý strom s mnoha kmeny (podle naší mapy největší na NZ). Vracíme se na státní dálnici a pokračujeme po ní do srdce Bay of plenty. Cestou do Opotiki kopíruje silnice nádherné rozeklané pobřeží s plážičkami skrytými mezi skalisky na úbočí hor porostlých stromy Pohutukawa.


Květ Pohutukawa
Největší Pohutukawa na NZ
Vchod do školy

Žádné komentáře:

Okomentovat